Show menu

Techniek groep 6

Techniek groep 6

Techniekles voor groep 6

Techniekonderwijs is tegenwoordig (bijna) verplicht om op te nemen in het curriculum. Maar wat kan je nou met jouw leerlingen gaan doen? Wat vindt een groep 6 leerling interessant om te ontdekken in techniek. En hoe kan jij als leerkracht aansluiten bij hun belevingswereld? We horen deze vragen regelmatig terugkomen. Techniek in de klas is dan ook een complex onderwerp met veel kanten.

Techniekles op school

De ene school kiest ervoor om techniekles vorm te geven vanuit gereedschappen. Leerlingen ontdekken in groep 6 bijvoorbeeld hoe ze een soldeerbout kunnen gebruiken. Of ze gaan voor het eerst aan de slag met de Micro:bit. Soms bezoeken ze een lokaal Fablab waar ze een lasersnijder aan het werk kunnen zien. Allemaal waardevolle ervaringen voor de leerlingen. Vanuit Bright Makers willen we binnen onze techniekworkshops op school een stap verder gaan. We willen het materiaal ondergeschikt maken aan het creatieve proces. We koppelen wetenschap, techniek en kunst aan elkaar en noemen dat maakonderwijs.

Techniek, wetenschap en kunst: Maakonderwijs

Het creatieve proces binnen techniekonderwijs is complex om grip op te krijgen. Wij hebben dit opgelost door altijd vanuit een Challenge te werken. Leerlingen krijgen bij ons geen opdracht, maar een uitdaging of vraagstuk. Een veel gebruikt vraagstuk in groep 6 is bijvoorbeeld “maak speelgoed voor je opa of oma”. Het is een vraag die leerlingen verward, ze moeten opnieuw gaan nadenken over wat speelgoed nou eigenlijk is en wat hun opa of oma dan leuk vindt om mee te spelen. Deze challenge gebruiken we bij de workshop Scrap met Speelgoed.

Interessante techniekworkshops voor groep 6

Een techniekworkshop heeft bij ons tot doel leerlingen meerdere kaders aan te bieden waarbinnen ze een techniek gaan inzetten of gebruiken. Ze leren dus niet één manier van hoe ze bijvoorbeeld een soldeerbout kunnen gebruiken. Ze gaan het gereedschap ontleden. Met een soldeerbout kan je bijvoorbeeld ook heel mooi tekenen op hout. Door ze te stimuleren de grenzen op te zoeken, ontdekken leerlingen nieuwe mogelijkheden. En vaak verrassen ze ons ook nog!