Show menu

Workshops kleuters

Bestaan er techniek workshops voor kleuters?

We hebben een uitgebreid aanbod aan workshops voor kleuters. Op het gebied van techniek kunnen kleuters spelenderwijs ontzettend veel ontdekken. De grootste hit is de workshop Speellab met Stroom. Met simpele materialen gaan kleuters ontdekken wat stroom geleid. Dit is bijvoorbeeld stroomgeleidende klei of een stroomgeleidende potlood. Natuurlijk passen we een workshop helemaal op het ontwikkelingsniveau van kleuters en komt er ook een workshopleider die goed kan aansluiten bij de belevingswereld van deze leerlingen.

Workshops voor kleuters

Wat is er zo goed aan techniek workshops voor kleuters?

Een techniek workshop voor kleuters heeft veel dezelfde doelen als bij een workshop voor oudere kinderen. We spreken vaardigheden als experimenteren, uitvinden, ontdekken en onderzoeken bij de kleuters aan. We merken dat kleuters hier vaak ook juist heel erg goed in zijn; het is des kleuters om te spelen, te ontdekken en nieuwe dingen te leren. Binnen onze technieklessen zien we dan ook dat kleuters vaak helemaal losgaan en de grenzen van wat met een techniek mogelijk is oprekken. Onze workshopleiders vinden het heerlijk om hierin met de kleuters mee te bewegen en ze te begeleiden. Op sommige scholen komen we al enkele jaren en we zien nu dat leerlingen die als kleuter al bezig zijn geweest met deze vaardigheden, deze zichzelf ook echt eigen hebben gemaakt. Het lijkt een tweede natuur om in een workshop op school grenzen te willen verleggen.

Zijn techniek workshops niet te ingewikkeld voor kleuters?

Nee, zeker niet! Natuurlijk, je moet niet zomaar een workshop aanbieden aan kleuters. Maar dat moet je ook niet doen bij leerlingen uit groep 8. Onze workshops zijn zo opgezet dat ze een lage instap hebben en goed toegankelijk zijn voor kleuters. Daarbij komt ook nog eens dat wij altijd zoeken naar de optimale match tussen leerling en workshopleider. Niet elke workshopleider kan goed aansluiten bij de belevingswereld van kleuters, dus we kijken daar goed naar. De workshopleider maakt in deze het voornaamste verschil. Want hij/zij staat voor de groep en gaat met de groep op onderzoek uit.